tisdag 18 november 2014

Spel och plugg

 Hej alla nördar!
Idag sitter jag här i skolan och tänker lite på allt möjligt mellan himmel och jord. Igår fick jag hem min nya dator, efter utvecklingssamtalet klockan 10. Jag är antagligen en högpresterande elev, och betyg under C är "underbetyg", tycker min mentor. Jag funderar på om han ens tänker på att jag kanske vill sätta upp egna mål, beroende på hur jag känner i varje ämne. Jag vill ju gärna sikta högre i matte, engelska, historia och naturkunskap, medan svenska, idrott och samhäll inte är riktigt lika prioriterade. Jag har satt upp vissa specifika mål för mina kurser, det har jag, men eftersom ingen har frågat så har jag inte brytt mig om så noga att berätta för någon. Matte är något som jag absolut vill läsa mer av, skulle någon säga att jag inte får det ska den få en fet smäll, det säger jag. Matematik 2a eller 1b nästa år ska jag ha minst B i. Jag siktar på ett starkt C+ eller B i historia och vill gärna ha minst C i naturkunskap. Jag är nöjd om jag får E eller D i samhällskunskap detta året, och religion nästa år räcker med ett E. Jag är inte speciellt intresserad av religioner, så jag känner inte att jag behöver vidare kunskap i det. Jag vet om de olika religionerna som finns och eftersom jag själv inte har någon känd religion så behöver jag inte veta vem som skapade buddismen eller vem som gjorde en revolutionerande sak i kristendomen. Jag siktar på A i matte, möjligtvis historia och i engelska; C i natur och svenska, resten skiter jag i princip i. Det räcker med E i religion, samhäll, idrott och allt vad det nu är. Elämnena som jag läser är ju bra om jag jobbar upp, så det är ju minst C, gärna B där. A vore ju helt underbart att få, men det är inte nödvändigt. Jag blir inte heller besviken om jag skulle få D.
 Nog med mitt betygsystem nu...



 Jag fick hem en dator sa jag. Det är en stationär med moderkort, processor & fläkt, 4GB RAM-minne, ett grafikkort och trådlöst nätverkskort, 500W nätaggregat och en dålig SSD på typ 200GB. Förra veckan köpte jag också hem en Steelseries mus och ett tangentbord från Microsoft. Just nu har jag inga skärmar eller högtalare, så jag lever på att koppla datorn via HDMI till TVn. Idag ska jag och älsklingen försöka ta oss till Elgiganten i Skövde för att se om det finns någon hårddisk till en stationär dator på 2-3TB. När jag har fått tag i det kan jag börja tänka på att installera lite program och spel. Jag har hållt mig ifrån att installera så mycket på min SSD, eftersom den är ganska liten, och jag vill inte fylla den riktigt så direkt... Jag har kollat på Steams rekommenderade inställningar för diverse spel som jag spelar ganska ofta.. Min laptop som jag sitter och skriver på just nu har en processor på 2,4GHz och 3,8GB användbar RAM. Min nya dator har en processor på 2,9 och 4GB RAM. Kollar man de rekommenderade inställningarna för diverse spel kommer datorn kunna köra Terraria, Team Fortress 2, Spore, Euro Truck Simulator 2, Dota 2, Dungeon Defenders och Awesomenauts. Dock så är det så att jag kan spela Left for Dead 2 på min laptop som har 2,4GHz, när spelet kräver 3GHz. Alltså är jag ganska säker på att jag kommer kunna spela L4D2, och då borde jag också kunna spela Wildlife Park 3, eftersom det också kräver 3GHz processorkraft.

 I framtiden tänker jag uppgradera datorn, så klart, och till att börja med tänkte jag mig bara en ny processor. Dock är det så att det moderkortet har Socket AMD AM3, och jag är inte säker på om det finns så bra processorer till en sådan socket. Om det nu är så behöver jag alltså också skaffa ett nytt moderkort som har en nyare socket. Ett som jag kollat på tidigare är ett med Socket AMD AM3+. Till det har jag också hittat en processor på 4,2 GHz, vilket jag gillar stort. *thumbs up* Grafikkortet verkar ju vara väldigt vettigt, så det klarar jag ju mig på ett tag, men jag har kollat på det också; riktigt snygga grafikkort finns det här i världen alltså~ Mer än så har jag siktat in mig på två olika fläktar som jag kan köpa till senare, för extra kylning; också ska jag köpa hem ett nytt PSU, en Blu-ray och gärna en egen datorskärm. Högtalare kan vänta, men det kommer väl senare det också.

 Nu har ni väl läst nog på mina historier, så här slutar inlägget med en bild eller två.






 // Hej och godnatt på er gamers och non-gamers!

1 kommentar:

  1. Vad din lärare syftar på är förmdodligen (yes, förmdodligen) att du har visat att du är kompetent nog, och att du lätt kan få höga betyg i alla ämnen. Därför är att få lägre betyg än c helt enkelt en underprestation, eftersom du har så lätt att få högre. Angående dina datordelar kan jag säga att jag har amd am3 socket och min processor ligger på 3.4 ghz så du kan nog faktiskt hitta relativt bra processorer med den socketen åtminstone. Tolka dock inte detta som att jag avråder dig från att köpa ett nytt moderkort och processor; jag säger bara att du inte bör dra en sådan generalisering. Resten låter bra, även om jag om jag var du skulle prioritera grafikkort lite högre. Du har förvisso ett som är bättre än mitt, men... bättre är nog nödvändigt för att det ska hålla någon längre tid. Snygg bild, du är snygg, och härlig text. Älskar dig! <3 (ursäkta om osammanhängande...)

    SvaraRadera